Siirry suoraan sisältöön

Saavutettavuusseloste

Mikä on saavutettavuusseloste?

Saavuttavuusseloste on dokumentti (käytännössä internetsivu), jossa kerrotaan kyseisen digipalvelun (sivuston, verkkokaupan tai mobiilisovelluksen) saavutettavuuden tilasta. Sen tarkoitus on kertoa käyttäjälle selkeästi ja ymmärrettävästi, miten saavutettava kyseinen digipalvelu on. Vaatimuksesta saavutettavuusselosteen julkaisuun on säädetty digipalvelulaissa (DpL 9 §). Säännös ei koske kaikkia digipalveluita, vaan pelkästään digipalvelulain piiriin kuuluvia toimijoita. Tosin saavutettavuuteen olisi hyvä pyrkiä kaikessa internetsisällössä, joten myös saavutettavuusselosteen julkaiseminen on aina kannatettavaa. Tutustu Traficomin sivuilla listaan digipalvelulain velvoittamista toimijoista

Mitä hyötyä saavutettavuusselosteesta on?

Jos esimerkiksi verkkokaupan saavutettavuusselosteessa mainitaan, ettei verkkomaksuja pysty suorittamaan ruudunlukuohjelmiston välittämän tiedon avulla, voi henkilö, joka tarvitsee ruudunlukuohjelmistoa siirtyä toiseen digipalveluun. Kun ongelma on mainittu saavutettavuusselosteella, niin käyttäjiltä ei tule toistuvasti ilmoituksia samasta ongelmasta. Jos kyseiselle digipalvelulle ei ole vaihtoehtoa (esimerkiksi julkinen palvelu), voi käyttäjä palautelomakkeen kautta tiedustella, miksi kyseistä ongelmaa ei ole vielä korjattu.
Jos käyttäjä löytää palvelusta saavutettavuusongelman, jota ei löydy selosteelta, voi hän siitä antaa palautetta ja pyytää ongelman korjaamista.

Selosteen tulee olla ymmärrettävä

Saavutettavuusselostetta ei laadita Euroopan komissiota tai Traficomia varten, vaan aivan tavallisia internetin käyttäjiä varten. He eivät hyödy WCAG-onnistumiskriteerien numeroista tai niihin liitetyistä kankeista määrittelyistä, vaan aivan ”selkokielisistä” ongelmien kuvauksista. WCAG-ohjeistus on tarkoitettu ammattilaisille, ei digipalveluiden käyttäjille. Digipalvelulaki ei edes velvoita yksilöimään selosteella WCAG-onnistumiskriteereitä, jotka eivät täyty. Toki ne voi pistää selkokielisen ongelmakuvauksen perään. Toinen vaihtoehto on käyttää onnistumiskriteerien numeroita vain Traficomille tehtävässä lakisääteisessä ilmoituksessa. Linkki Traficomin palvelujen ja tuotteiden puute- ja poikkeamisilmoitussivulle

Saavutettavuusseloste on osa hyvää asiakaspalvelua

Kun tiedetään, että 16 prosenttia väestöstä kärsii hetkittäin tai pysyvästi yhdestä tai useammasta internetin käyttöä vaikeuttavasta tekijästä, niin saavutettavuuden huomioiminen digipalveluissa tulisi olla itsestään selvää. Kyse on yhdenvertaisuudesta ja kanssaihmisten huomioimisesta. Saavutettavuusselosteen ei tarvitse kertoa virheettömästä digipalvelusta, eikä julkaistu seloste huononna ihmisten käsitystä palvelusta, vaikka siinä ongelmia listattaisiinkin. Päinvastoin. Kyse palveluhenkisyyden osoittamisesta. Virheet voi aina korjata. Jokainen julkaistu saavutettavuusseloste on pieni askel kohti parempaa ja yhdenvertaisempaa internetiä.

Digipalvelulain 9 §

Saavutettavuusseloste

Palveluntarjoajan on ylläpidettävä saavutettavuusselostetta, jonka on sisällettävä ainakin:

1) selvitys siitä, mitkä palveluntarjoajan digitaalisen palvelun sisällön osat eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia ja perustelut saavutettavuusvaatimuksista poikkeamiselle;

2) ohjeet siitä, miten palvelun käyttäjä voi saada digitaalisen palvelun sisältämät tiedot tai palvelun vaihtoehtoisella tavalla, jos palvelu tai sen osa ei ole käyttäjälle saavutettavassa muodossa;

3) palveluntarjoajan sähköinen yhteystieto, johon palvelun käyttäjä voi lähettää saavutettavuuspalautteet;

4) linkki valvontaviranomaisen verkkosivustolle, jossa palvelun käyttäjä voi tehdä saavutettavuuskantelun tai -selvityspyynnön.

Saavutettavuusseloste on ylläpidettävä siinä muodossa kuin saavutettavuusdirektiivin 7 artiklan 2 kohdan nojalla annetussa Euroopan komission täytäntöönpanosäädöksessä erikseen säädetään. Valvontaviranomaisen on pidettävä täytäntöönpanosäädöksen mukaista saavutettavuusselosteen mallia yleisesti saatavilla verkkosivustollaan osoitteessa www.saavutettavuusvaatimukset.fi.

Palveluntarjoajan on pidettävä saavutettavuusseloste helposti saatavilla verkkosivustollaan saavutettavassa muodossa. Mobiilisovelluksia koskevan saavutettavuusselosteen on oltava saavutettavassa muodossa ja se on asetettava saataville mobiilisovellusta tarjoavan palveluntarjoajan verkkosivustolle tai muutoin siten, että seloste on saatavilla mobiilisovellusta ladattaessa.